29/5/08

To the Happy Few




L'altre dia vaig esmentar Stendhal i la tornada després de la campanya de Rússia. I, de fet, em va venir al cap de manera casual. Pensava, de fet, que «La Chartreuse de Parme» ha estat considerada com a novel·la històrica. Això sorprèn quan tenim en compte les dates: publicada el 1839, la seva acció es desenvolupa entre 1796 i 1815. Normalment, la definició més acceptada de novel·la històrica ve a dir que una novel·la pot rebre aquesta etiqueta si narra fets ocorreguts en els trenta anys anteriors a la seva redacció, com a mínim. Com quan parlem d'Història: només es poden historiar esdeveniments quan ha passat aquest lapse de temps, que permetria una visió prou allunyada i objectiva.

Stendhal, doncs, no és, al meu parer, un escriptor de novel·la històrica. Primerament, perquè els ambients de la seva obra són quasi contemporanis. I, segon, perquè narra a partir dels seus records. Vet aquí el meravellós de la seva obra: ell, que va mantenir el cap prou fred per saber analitzar el món que l'envoltava, el món que s'esfondrava davant d'ell, esdevé el narrador omnipotent i omniscient de les seves novel·les. És més poderós que el gran Honoré de Balzac. I arriba molt més lluny en el camí a la modernitat.

El seu personatge, Fabrice du Dongo, un dels personatges més ximplets de la història de la literatura, que, tot i això, és protagonista, corre feliçment des de la seva terra natal, el llac de Como, fins als camps de Bèlgica per unir-se a l'exèrcit del seu admirat Napoleó. I un cop allà viurà una de les millors escenes mai escrites: la pretesa batalla de Waterloo. Fabrice mai no sabrà si aquell embolic de soldats que anaven i venien, de trets, de fum, de pólvora, de pols, de fang, i de sang fou o no la batalla històrica. I el narrador mai no ens donarà la clau: en sabrem sempre tan poc com el propi Fabrice.

Llegiu a Stendhal i un cop llegit podreu passar a llegir tota la novel·la de guerra que vulgueu: des de la fascinant «Incerta glòria» de Joan Sales fins a «Atonement» d'Ian McEwan. En canvi, pels que preferiu el context de les guerres napoleòniques, jo aconsellaria «Die Marquise von O», un relat del genial Heinrich von Kleist.

5 comentaris:

Anònim ha dit...

Pues yo, libros de temática bélica recomiendo dos, tal vez poco conocidos, pero que a mi me fascinaron: "Matadero 5" de Kurt Vonnegut, y "El sitio de los sitios" de Goytisolo.

Los has leído?

Unknown ha dit...

No, però el del Matadero etva marcar oi? Sempre en parles... buf... estic escrivint amb les mans entorn el meu cafè, al teclat de la feina(no són les 11 encara)... El de Goytisolo no el conec...

Anònim ha dit...

La verdad, es que, puede que no los veais de tematica belica. Pero son de mis libros favoritos. Son:
El Guardaelpaldas (nada que ve con la peli del Kevin) y El asesinato perfecto. Los dos son de Philip Nicholson, aunque firmaba como A.J. Quinnell.

P.D. A vosotras no os gustaran seguro.

Unknown ha dit...

no sé, no los conozco jose. no había oido de este señor jamás. pero no creas que sabes qué nos gustará antes...

Anònim ha dit...

ojala tubiera alguno de esos libro y te los pudiera dejar, pero me los prestaron en su dia.

Yo creo que para nada os parecerian buenos. El xq? No creo que tengan los contenidos que soleis buscar en las obras. Bueno de hecho no tiene mucho contenido, es un rollo rambo...