5/6/08

Duecento



Amb l'entrada anterior el meu bloc complia una nova efemèride, després de la dels 5000 visitants: he publicat la meva entrada número 200. Aquest 20 d'agost proper el meu bloc complirà 2 anys ja: dos anys en què li han passat tantes coses. Va néixer amb un motiu molt clar: servir de pont de comunicació amb una persona que marxava lluny, el meu estimat amic Jose Belge. Aviat, degut al fet que a Jose no li era fàcil accedir a internet, va perdre aquesta funció. Poc a poc, doncs, va esdevenir una eina personal meva, que servia per la recreació de la meva afecció escriptora. I ara, actualment, ha tornat, fent un bucle, a la seva funció primera comunicativa. Ja no està adreçat en solitari a una única persona, sinó a diverses. Persones que em llegeixen i comenten. Us ho agraeixo molt.

Per commemorar com deia l'entrada 201 poso material que ja havia aparegut en el meu bloc: un poema del poeta de Trieste Umberto Saba que m'emociona notablement. Surt la paraula "evasió" que vaig fer servir com a leitmotiv en la meva entrada 200. Així sorgeix un vincle, que trava tot això. Per rematar-ho una imatge que farà feliç a Clara: «L'estel matinal» de Joan Miró. Es tracta d'una de les constel·lacions. Aquí particularment no es veu cap "escala de l'evasió".

Explicaré més això de l'escala, pels que no heu treballat com a monitors a la fundació. Miró va treballar molt els signes i va establir una mena de codi en el qual les dones amb grans peus remetien directament al món canviant terrestre i els estels i astres al món estable i etern del cel. Hi havia, en aquest mateix univers narratiu i representatiu, elements que connectaven l'etern i inefable amb el mudable i dolorós: ocells i escales de l'evasió. O també la mirada melangiosa de les dones mironianes giraven cap als estels: una mirada que aspira a arribar al món del somni que és el cel.

Felicità d'Umberto Saba

La giovanezza cupida di pesi
porge spontanea al carico le spalle.
Non regge. Piange di malinconia.

Vagabondaggio, evasione, poesia,
cari prodigi sul tardi! Sul tardi
l'aria si affina ed i passi si fanno
leggeri.
Oggi è il meglio di ieri,
se non è ancora la felicità.

Assumeremo un giorno la bontà
del suo volto, vedremo alcuno sciogliere
come un fumo il suo inutile dolore.

Intento una traducció:

Felicitat
La joventut cobejosa de pesos
ofereix espontània a la càrrega l'espatlla.
No dirigeix. Es plany de melangia.

Vagareig, evasió, poesia
estimats prodigis al tard! Al tard
l'aire s'endolceix i els passos es fan
lleugers.
Avui és millor que ahir,
si no és encara la felicitat.

Assumirem un dia la bondat
del seu rostre, veurem algú esvanir
com un fum el seu inútil dolor.



Per acabar l'entrada: posaré un altre quadre de Joan Miró, dedicat en aquesta ocasió a celebrar el magnífic Maig del 68. El títol, molt original, és «Maig 1968» i Joan Miró va trigar uns quants anys en deixar-lo enllestit, en l'estat que el podreu veure a la fundació. Una primera capa o nivell caracteritzar per l'ús de colors primaris i saturats dóna una imatge brillant i alegre dels primers moments de la revolta estudiantil a París. Els gargots negres per sobre i el cubell de pintura fosca que va llençar sobre la tela parlen de la incomoditat i la decepció del pintor davant l'herència del maig francès... I, també, no cal dir-ho, de l'aprenentatge de les tècniques pictòriques de l'Expressionisme abstracte i, concretament, de Jackson Pollock.

15 comentaris:

Matty ha dit...

Aquest és el quadre que presideix el saló de casa meva!!! Bé... és una reinterpretació del mateix a una escala més modesta (1x1 si no m'equivoco) que vaig fer fa uns anys. Com que tot havia de ser a escala, les empremtes de mans que hi apareixen són les del meu fill. Sóc una dona de recursos! I de maig del 68!

la chica ha dit...

quanta cultura!

t'agraeixo que hagis posat obres de miró. ja saps que jo sóc molt banal, així que el meu comentari es resumeix en 2 anècdotes (això sí, intento no marxar del tema, miró).

1. o tu o l'aroteg (no ho recordo) em va explicar que el nét de joan miró tenia el síndrome de down, i per això el nen aquell de la bufanda ("per a emili") era tan raro. a mi em va estranyar, he de dir-ho (tots els personatges de miró són una mica raros) però m'ho vaig creure. al cap d'uns mesos, a la fundació va venir el nét de joan miró, l'emili. i jo vaig preguntar a la hache (una coordinadora): "aquest és el que té el síndrome de down?" i em va mirar com si la que el tingués fos jo, perquè em va dir que cap nét de miró el tenia. en fi...

2. l'altra anècdota me la vas explicar tu. resulta que les visites que fèiem als peques insistien molt en els colors primaris. un dia la nurit portava unes sabatetes blanques amb 3 topos de colors vius, i quan va acabar una visita amb uns peques una nena (seria l'empollona), li va dir "tots els qui treballeu aquí porteu unes sabates amb els colors primaris?". o alguna cosa així, corregeix-me si no és així.

Anònim ha dit...

Felicitat(s)pels 2, els 200 i els 5000!!! Sempre un plaer llegir-te!!

Unknown ha dit...

gràcies silvia c!!!????

clara: jo mai he parlat de síndrome de down i no sabia res de 'això. Debia ser l'Aroteg.

Això de les sabates evidentment em va passar a mi... va ser una cosa semblant.

També vaig tenir un grup que als colors primaris els hi deien primers, primitius i qualsevol altra cosa enlloc de primari.

Un petó

la chica ha dit...

aroteg tonta! ;)

a mi em deien els color PRI...firits de joan miró.

smak!

la chica ha dit...

ah, nurit, demà és el happy birthday de la meli.

Unknown ha dit...

lideixaré un comment al bloc!!! i fins i tot li escriuré un sms...

la chica ha dit...

molt bé! :)

Unknown ha dit...

faras una entrad amb la celebració?

Unknown ha dit...

Matty: què fort que tinguis al menjador un Maig del 68...

la chica ha dit...

oui!

ja tinc l'escrit fet. ara em falta el tema fotos que, com que no tinc l'scanner instal·lat (i no sé on és el CD d'instal·lació), hauré de fer fotos de les fotos! a veure com queda...

demà, a primera hora, connecta't al bloc! :)

Unknown ha dit...

ok! recibido! això de fotos de les fotos m'encanta... jo tb tinc problemes amb el meu scanner... és nou i no el sé fer servir... ja m'hi posaré

la chica ha dit...

ja està, ja pots entrar-hi! :)

ja he fet les fotos de les fotos, i he tingut uns problemots pel tema dels marges, després... en fi, ja notaràs que no és l'entrada més bona, tecnològicament parlant... (de continguts, segur que sí!) ;)

la chica ha dit...

a més, com que la meli ha estat el cap de setmana a l'estartit, hem pogut fer la preparació de la seva entrada sorpresa via bloc ;)

Unknown ha dit...

ja he felicitat

ara sms!

un petó