15/6/08

Disjuntives




Voldria tornar a escriure com ho vaig fer l'última setmana de maig, fins a dos entrades diàries. Alguns bons tocs d'humor, algunes idees genials, molta frescor i també, per què no dir-ho, molta barra (Núria: no oblidis com vaig convertir-me en una experta en escriure per escriure, com qui parla per parlar). Però, malauradament, estic vivint uns dies en què em falten idees, m'escassegen les ganes i no tinc inspiració. Es mescla la desídia i la manca de creativitat.

Potser caldria que anés al cinema, a veure una pel·lícula que em donés una idea. Potser em caldria llegir unes línies d'un llibre, un vers d'un poema, sentir unes notes d'una cançó... Qualsevol cosa que m'enriquís i enriquís el meu horitzó (no d'expectatives). Una espurna que fes saltar la idea fugaç, màgica, magnífica... que fes córrer la tinta o, més apropiadament, els meus dits sobre el teclat.

Escriuré avui, tot i que sigui un dia gris, i, aquest cop, l'origen o l'excusa del text serà una conversa o discussió que vam tenir ahir, a la matinada, en una platja del Masnou, mentre la lluna repartia la seva llum (argentada) sobre el mar. Va sorgir una disjuntiva: viure o llegir. I jo, automàticament, vaig saltar, en el meu pensament, a l'altre dilema, un altre dilema que m'importa i m'interessa: què s'ha de fer: viure o escriure?

Penso que, malgrat que pugui no semblar-ho a priori, davant d'això, estem enfrontant-nos a dos coses ben diferents. Perquè és ben clar per tothom que no cal escollir entre viure i llegir, ja que són dues activitats perfectament compatibles. I de fet, hi ha gent, com jo, que no acceptaríem mai la vida sense lectura. Que no l'entendríem sense la companyia de bons llibres. La ficció i els seus personatges formen part del nostre present, viuen amb nosaltres. Els escriptors i les escriptores ens han ensenyat el món, ens han mostrat com pensen els altres, com viuen els altres no sent nosaltres.

Què sabríem del pensament dels altres sense la lectura? Podríem intuir que dins dels altres es desenvolupa un món interior tan ric i complex com el nostre? Més enllà d'això, com podríem viatjar en el temps, en l'espai, sense la lectura? Com podríem ni tan sols sospitar que existeixen altres llocs, molts d'ells només ficcionals? Què sabríem sense els llibres de com van viure o van poder viure persones d'altres èpoques?

Les preguntes són moltes. La conclusió només una: la lectura és una riquesa, que ha de formar o hauria de formar part de totes les vides. Els que no llegeixen no sabran mai quant perden en no endinsar-se en el món dels altres.

D'altra banda, el dilema entre viure i escriure es desenvolupa, com comentava abans, a un altre nivell. Només cal veure el cas de Jorge Semprún, que ja vaig explicar en alguna altra ocasió. Ell va preferir viure després de l'horror de Buchenwald, tot i que el seu destí semblava dirigir-lo a l'escriptura. Va marxar a Espanya, va viure a la clandestinitat, va ser dirigent del Partit Comunista, tot això, abans de què l'escriptura l'envaís com una necessitat. I es concretés en el magnífic i colpidor llibre que és «Le Grand Voyage». Gràcies a aquest esforç de centrar-se en sobreviure, d'apartar-se del record i la culpa per la supervivència, Semprún va poder superar els anys foscos que van ser per ell els posteriors a la sortida del camp de concentració.

A diferència d'ell Primo Levi va optar per escriure, narrar Auschwitz a «Se questo è un uomo», tot just quan havia sortit del lager. Però per ell sí que va significar un gran esforç, tan gran que no va poder viure després de rememorar la seva supervivència: va acabar per suïcidar-se l'11 d'abril de 1987 a Torí.

Per ells sí que era un dilema: havia de ser una cosa o l'altre, escriure o viure. I per nosaltres? És factible realitzar les dues coses a la vegada? O també haurem d'escollir?

________________________________________________

Ps. No sé si res de la meva entrada és comprensible i/o coherent... Tinc un atenuant: l'he escrit, en part, mentre algú em donava conversa al despatx, i, en part, a taquilles, mentre venia entrades.

Pss. L'artista és Gustav Klimt ...

9 comentaris:

la chica ha dit...

l'antònia?

si no vius no pots llegir ni escriure, no?

crec que és compatible, nurit. cada cosa té el seu moment...

ai, a mi tampoc no em surt res, ara!

Unknown ha dit...

Sí, jo també espero que sigui compatible. De fet espero que l'escriptura formi part de la vida

Anònim ha dit...

Dios!! Las cosas no son blancas o negras, en la vida se puede hacer de todo.
Logicamente, si no tienes vivencias, no puedes escribir. Si no lees previamente, no sabes estructurar o plasmar tus ideas y/o sentimientos en un folio.

Yo, lo que dije o lo que quise decir, es que, no podemos basar nuestra vida en solo una rama. Sino que "en la variedad esta el gusto".

la chica ha dit...

a mí me da que "sonar no" es jose... ;)

Unknown ha dit...

Qui altre podria ser!? SONAR no dic jo també, encara que sigui amb espartanes! Ah, algun dia descobrireu a que emrefereixo!

Si, jo també pens oque és inútil tancar-se en banda: però què trist és no saber... i sense llegir mai no hagués sabut, per exemple, com va ser la batalla de Waterloo, com era el París de Swann o Combray, o el Paris dels Mosqueters, o no sabria què més dir ... I tampoc no sabria entendre moltes coses dels comportaments de les persones. No veuria en algun gest, en alguna mirada, alguna cosa que havia llegit abans.

Tantes coses que m'ha ensenyat Proust i pensar la tira d'anys que fa que va morir

Anònim ha dit...

Además, qué seriamos, tabulas rasas, siempre?

La literatura nos permite conocer la mirada de otro ser humano a través de la ficción, cosa que yo creo que le ofrece al autor mucha más libertad y precisión a la hora de decir lo que quiere decir.

Personalmente, la literatura me reconforta, y me debilita la sensación de soledad o incomprensión. Creo que eso me ayuda en quién soy y por lo tanto en la forma en que vivo mi vida. Para mí no es compatible, sinó complementario.

Anònim ha dit...

Toda persona que trabaje en el Centro siempre dira, SONAR NO, Kosmopolis menos, Micec odioso, basura de Hipnotik, etc... Xo realmente nos quejamos de vicio. Son solo tres dias que se pasan rapido y nos lo pasamos bien. Rompe con la rutina tradicional.

La vida es para vivirla, tiempo hay para todo. A mi, personalmente, un libro me tiene que enganchar para terminarlo y no me gustan la clase de libros que leeis. No soy visual, soy mas de sentir las cosas por mi mismo y dejarme llevar.

Nuria, obviamente, por mucho que te dejes llevar no vas a conocer la batalla de Waterloo, sino es leyendo algo sobre la misma.

Anònim ha dit...

Todos sentimos las cosas por nosotros mismos (no se puede hacer de otra manera), la literatura te da herramientas para enriquecer lo que "sientes por ti mismo"

Anònim ha dit...

Que herramientas te da la literatura para sentir una golpe, una caricia, un accidente.... un beso?

Te puede ayudar o dar una falsa experiencia previa para afrontar o saber que hacer en determinadas situaciones.
Son herramientas utiles, sin discusion alguna, pero no considero que te de herramientos para sentir por ti mismo.