25/12/07

Fraternitat



De la trilogia de K. Kieslowski de «Trois couleurs» la meva preferida és «Rouge». Els meus motius us poden semblar anodins. El principal és que és la més càlida de les tres. Però el meu amor per aquesta pel·lícula es deu, segurament, a com la vaig veure el primer cop: una nit de matinada quan encara anava a l'institut. Devia ser el 1997 i la van passar per la 2 (com no) en versió original subtitulada. Em va tocar la fibra, com dirien col·loquialment. La protagonitza Valentine, que és una jove model ginebrina que atropella una gossa una nit. Aquest instant va ser especialment sensible per mi. Però la pròpia història d'amor i casualitats, la omnipresència del vermell, i sobretot la bondat de la protagonista són molt properes a mi. Empatitzo amb Valentine. I m'agrada creure, com Kieslowski, que hi ha lloc encara per la fraternitat entre les persones i la confiança en la bondat dels altres. Encara hi ha esperança, aquest és el gran missatge amb el que Kieslowski clou la trilogia. No és magnífic?


A més, cal que expliqui que la peli també m'ha portat a mi la meva pròpia anècdota o casualitat. Vaig deixar-li el DVD a una amiga i el dia que me'l va tornar, farà un mes i mig, se'm va acudir treure la capsa de la pel·lícula en el tren. Anava mirant-la quan el noi que hi havia assegut davant meu al tren va parlar-me. Es notava que havia fet un esforç per adreçar-se amb algú a qui no coneixia sense, en principi, necessitat, però alguna cosa l'havia emocionat: va demanar-me si l'havia vist, quina m'agradava més etc...

D'aquí salto a altra anècdota semblant: farà uns mesos, devia ser l'hivern passat, jo llegia «Les Illusions perdues» de Balzac. Un vespre que tornava de classe anava llegint-lo en el tren quan algú em va tocar el braç. El noi que seia a l'altre cantó del passadís també el llegia, no en francès, sinó en català... i li havia fet gràcia la casualitat! Quantes vegades us heu assegut davant d'algú que està llegint el mateix que vosaltres*?


________________________________

* No s'hi val si és el best-seller del moment.

1 comentari:

Unknown ha dit...

M'ha agradat molt aquesta entrada, m'has fet viatjar amb tu.